De makers - Interview Monique

Artikel 1 van 12 Volgende

In de serie 'De Makers' stellen wij 'onze' creatieven aan je voor. In deze editie is dat Monique Abels van Koperberg. Monique is een vrouw met een passie, voor mooie producten, maar dan moeten ze wel mooi van binnen én buiten zijn! Daarom dragen alle items van Koperberg het fairtrade signatuur. Producten van Koperberg in ons assortiment zijn de sympathieke wensvlaggetjes, de schriftjes Zon en bijpassende potloden, vlaggetjesslingers van stof en de bijzondere Memory box.

Wanneer en hoe is Koperberg ontstaan?

Meer dan 50 jaar geleden is het bedrijf opgericht door mijn schoonvader Theo; hij was theeproever in Turkije en viel voor al het mooie handwerk wat daar werd gemaakt. In de jaren 70 ontmoette hij mijn schoonmoeder Willemien en samen reisden ze naar India en Nepal. Jaarlijks waren ze daar weken op jacht naar het mooiste antiek en handwerk. Zo’n 15 jaar geleden heb ik het bedrijf overgenomen. Tijdens mijn inkoopreizen was ik verrast en onder de indruk van al het vakmanschap dat ik zag. Maar ik wilde daar wel mijn eigen draai aan geven, zonder de culturele achtergrond uit het oog te verliezen. Zo heeft Koperberg een eigen signatuur; Nederlands ontwerp vertaald naar vakmanschap uit verre landen. Inmiddels hebben we een sieradencollectie, een productlijn van handgeschept papier en interieuraccessoires van stof.

Kun je wat over je achtergrond vertellen, waar je vandaan komt?

Ik kom uit een Rooms nest. Mijn oma had altijd stapels parochieblaadjes liggen met foto’s van missies over de hele wereld. Ik kon uren kijken naar al die mensen van over de hele wereld met kleurrijke kleding en prachtige sieraden. Ik droomde over verre reizen. Eenmaal volwassen werkte ik als product marketeer bij KPN in uitdagende functies, een waanzinnig mooie tijd. Maar toen ik de kans kreeg om Koperberg voort te zetten, dacht ik natuurlijk geen twee keer na!

 

'IK VIND HET BELANGRIJK DAT ONZE PRODUCTEN EEN ZIEL HEBBEN!'

 

Keuze: je moet kiezen: producten van papier of stof en waarom?

Dat is een lastige keuze; ik ben dol op onze poefjes van handgeweven stoffen. Maar als ik moet kiezen, dan kies ik voor papier. Het handgeschepte papier is moeiteloos op allerlei manieren vorm te geven. We laten er wensvlaggetjes van maken maar ook lichtzakjes, schriftjes en memory boxen. Doordat papier zoveel mensen aanspreekt, kunnen we heel veel mensen bereiken.

Meerdere van jullie producten hebben een symboliek, zoals bijvoorbeeld de mandala. Kun je hier iets over vertellen?

Ik vind het belangrijk dat onze producten een ziel hebben; dat uit zich niet alleen in het vakmanschap en de liefde waarmee de producten gemaakt zijn. We willen ook graag een boodschap meegeven; een stukje inspiratie voor de mensen die onze producten gebruiken.

Wat doe je het liefst; bezig zijn met bestaande producten of het ontwikkelen van nieuwe producten?

Het liefst ontwikkel ik nieuwe producten, soms stroom ik over van de nieuwe ideeën. Maar natuurlijk wordt er ook hard gewerkt aan de bestaande producten!

Waar haal je je inspiratie vandaan?

Inspiratie overvalt je op de raarste momenten; tijdens een flinke wandeling door het bos met mijn hond, na een bezoek aan een museum of het zien van een film. Het is niet te plannen of af te dwingen.

Hoe laveer je nu met Koperberg door de coronacrisis? Heb je tips en trucs?

Gelukkig is de vraag naar onze producten stabiel gebleven en hebben we ook afgelopen jaar veel opdrachten kunnen geven aan onze partners die soms zaten te springen om werk. En ik zou natuurlijk tegen iedereen willen zeggen; als je elkaar niet kunt zien, stuur dan wensvlaggetjes. Je maakt niet alleen de ontvanger blij maar ook de vakmensen in Nepal!

 

'ONZE PRODUCTEN ZIJN FAIRTRADE, DUS JE MAAKT MET JE AANKOOP DE WERELD EEN STUKJE MOOIER EN EERLIJKER!'

 

Waarin onderscheiden jouw producten zich van het reguliere assortiment in de winkel ?

Je ziet en voelt dat onze producten met liefde, aandacht en vakmanschap zijn gemaakt. Ik hoop dat de symboliek mensen kan inspireren. En - ook niet onbelangrijk - onze producten zijn fairtrade, dus je maakt met je aankoop de wereld een stukje mooier én eerlijker!

Gebruik je je eigen producten? Welke?

Natuurlijk; ik begin de dag op een handgeweven yoga-poefje, draag armbandjes van oude glaskralen, maak aantekeningen in onze schriftjes en 's avonds brand ik kaarsjes in onze lichtzakjes.

Wat voor gevoel wil je mensen meegeven bij bijvoorbeeld de aankoop van de wensvlaggetjes, de memory box of de stoffen vlaggetjesslingers?

Mensen moeten het natuurlijk vooral in eerste instantie kopen omdat ze het mooi vinden. Daarnaast wil ik ze een gevoel van positiviteit en inspiratie meegeven. Dat je met je aankoop iets moois voor de wereld doet en dat de spreuken, het ontwerp en de afbeeldingen inspireren.

 

'HET CONTACT MET MENSEN VIND IK HET MOOISTE ASPECT'

 

Wat vind je het leukste aan je werk?

Naast het ontwikkelen van nieuwe producten vind ik het contact met mensen het mooiste aspect. Met de ambachtsmensen, met de ontwerpers en met de klanten.

Hoe ziet de toekomst eruit? Heb je dromen, plannen?

Naast in Nederland verkopen de wensvlaggetjes in Duitsland (Wunschfähnchen) ook als een trein. Ik hoop in de toekomst de wensvlaggetjes in nog meer landen te verkopen. Het zou toch prachtig zijn als de vlaggetjes door heel Europa hangen en nog meer vakvrouwen in Nepal zo kunnen werken aan onze mooie producten!

© 2019 - 2021 Vintage Fever | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel